Vi är med båt…

Hurra, nu är vi med båt! En välutrustad Elan 333 från 2005, pedantiskt skött av en enda ägare. Båten står på land i Göteborg så det blir en lång väntan till våren…

Den fick dock bada lite idag för provkörning med motor i sitt rätta element. 30 hkr Volvo Penta med 3-bladig folding ger rejält bett i vattnet och den vänder verkligen på en femöring. Kan bara tänka mig hur kul det blir att sätta segel första gången…

Namnet ska bli Libelle. 

68168Hst_084P1040972P1040981P1040979P1040977Hst_081Hst_085

Lite data:

  • Längd 9,99 m
  • Bredd: 3,46 m
  • Djup: 1,90 m
  • Deplacement: ca 5 ton
  • Lys-tal: 1,22 (1,21 med gennaker)
  • Fullattat storsegel i kraftig laminatduk från Victory Sails.
  • Seldén travare MDS (lätt att hissa och ta ner)
  • Lazyjack med zip-pack.
  • Rullgenua i kraftig laminat från Victory sails.
  • Genaker från Boding med strumpa.
  • Peke för Genaker samt ankare.
  • 16kg Delta-ankare + 50m kätting.
  • Ankarspel Lofrans 1000W, Samma som Hallberg-Rassy.
  • Ankarolina + kätting+rostfri behållare + 15kg-”Bruce” i aktern
  • Solcell + Maxpower regulator, 35 W
  • Nya Gel-batterier, som tål urladdning TUDOR
  • Hållare för utombordare
  • Sprayhodd med rostfria stabila rör samt läderklätt grabbräcke.
  • Sittbrunnstält med rostfria bågar.
  • Raymarine ST 60 Log, Lod, Vind, St4000 Autopilot., Plotter 435i..
  • VHF-Silva
  • Alla instrument i nätverk.
  • Webasto 3500 värmare.
  • Inredning i Scandinavia-stil med extra skåp och hyllor.
  • Dusch på badplattform + toalett
  • Varmvatten
  • Isoterm kompressorkyl med kylackumulator.
  • Motor: Volvo Penta 2030, 29hk
  • 3-bladig foldingpropeller
  • Båten epoxibehandlad 5 lager, slät och fin botten.
  • Inga skador på gelcoat eller träinredning.
  • Båten aldrig uthyrd, utlånad eller grundstött.

 

 

 

En reaktion på “Vi är med båt…

  1. Johan Sölve

    @ Lars Jonsson: Oj nästan formsyskon då, detta är 452. Hör av dig! johan at solve.se

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *