Tisdagspunka

Jag och gästgast Henrik (som aldrig satt sin fot på en segelbåt tidigare) körde båten från Grötvik in till Halmstad och där plockade vi som vanligt upp Gunnar på en brygga, direkt från jobbet. Daniel hittade vi på en annan brygga, hur det nu gick till. Samordningen kanske inte var riktigt på topp…

Dagens segling började bra med måttlig sydostlig vind och vi satte starten fint. Vi startar ju bland de sista båtarna med vårt relativt höga LYS/SRS-tal och när vi kom ut i ytterhamnen låg båtarna som startat före oss mer eller mindre parkerade i ett vindhål. Vi hade fart kvar och gled förbi ett antal båtar, och snart fyllde vinden på igen. Rena omstarten.

Det såg ut att bli en fin sträckbog upp till Långenäsbojen. Med några båtlängder kvar till bojen började vi förbereda för att slå och runda bojen och sedan sätta gennakern när vinden plötsligt kantrade 50-60°. Det var bara att falla av och segla vidare tills vi kunde slå för att runda med en helt annan riktning. Det såg underligt ut när båtarna bakom oss fortfarande var på väg mot märket på samma kurs som vi haft innan, och vi seglade ett helt annat håll tills vi kunde slå och runda. Snurriga vindar.

När vi till slut hade rundat satte vi gennakern lugnt och försiktigt, inga misstag den här gången. Alla skot och nedhal på rätt sida om allt. Vinden vred tillbaka mot syd, det såg ut att bli en bra gennakerbog mot Påarpsbojen. Men vi kom inte särskilt långt innan luften gick ur igen, denna gång för gott. Tiondelars knop blev till hundradelar, gennakern hängde som ett draperi nästan helt utan liv, det var bara vågorna som gjorde att seglen fladdrade och slog. Vi höll ut ett tag, tyckte oss se krusningar och stråk längre fram och försökte ha tålamod. Men fler och fler gav upp runt omkring och till slut när det började komma lite regn var vi överens om att bryta vi också och tog ner seglen innan dom skulle bli blöta. På vägen in till hamn igen började det plötsligt blåsa igen och vi körde om ett par folkbåtar och en IF som hade lyckats hinna före vindhålet och tog sig i mål seglande. Bra jobbat!

På klubbstugans altan serverades en riktigt mumsig tacobuffé. Första tisdagkvällen i år som vi satt under tak och åt pga vädret.

Daniel och Gunnar lämnade oss i Halmstad och så körde jag och Henrik hem båten till Grötvik, med tända lanternor. Höstkvällarna är här. Det var nästan vindstilla så vi gick för motor men när vi kommit ungefär halvvägs fanns det vind igen, 5-6 m/s och det hade varit perfekt att segla i en härlig porlande bidevind i skymningen. Men nu var allt ihoppackat så det var lite väl hög tröskel på det projektet och tråkiga järngenuan fick göra jobbet istället.

Tack till gastarna Henrik (debutant som fick blodad tand och gärna vill hänga med fler gånger), Daniel och Gunnar!

De fina bilderna har Daniel Stenholm på Express SWE595 bidragit med, helt ovetande… Tack för det!

Nu ser vi fram emot helgens Krabbsegling, vi seglar till Skallkroken på fredag kväll och sedan är det distanskappsegling på lördag. Det ser ut att bli ganska blåsigt och tyvärr en del regn.