Vintertid

Lite anteckningar från vinterförberedelserna, mest för egen del men kanske kan det hjälpa någon.

Allt vatten ur tankar, pumpar, ledningar och kranar töms med hjälp av våtdammsugare och en luftpump. Inte glömma duschen på akterspegeln! Våtdammsugaren är ovärderlig för att tömma vattentankarna helt genom inspektionsluckan, och gummibåtens pump är perfekt för att blåsa ur vatten ur kranar och slangar. Koppla ur slangarna vid tryckvattenpumpen så att vattnet rinner ut ur filter, pump och hydrofor. Alla kranar får stå öppna.

Varmvattenberedaren är lite extra knepig att tömma. Varmvattenutloppet sitter högst upp så det går inte att tömma beredarens 25 liter vatten den naturliga vägen. Trycka vattnet baklänges genom inloppet går inte heller, för det verkar sitta en backventil i kallvatteninloppet. Återstår att öppna säkerhetsventilen som också sitter lågt, och låta vattnet rinna ut den vägen. Den ventilen verkar kunna förses med dräneringsslang men detta saknas på vår båt så vattnet sprutar rakt ut. Dessutom sitter säkerhetsventilen lite illa till så det blir att krypa in i akterstuven för att komma åt den. Och så sitter det andra tjocka slangar i vägen (avgasslang och varmluftsslangar från värmaren) så det går inte att sätta något under för att samla upp vattnet heller. Så vattnet åker ner under dieseltanken som ligger under beredaren till ett oåtkomligt utrymme, men lyckligtvis rinner det vidare ner till motorrummet där våtdammsugaren får ta hand om vattnet. Ingen vacker lösning, det måste förbättras.

Gummibåtens luftpump är perfekt här också för att trycka in luft bakvägen i varmvattenledningen genom akterduschen, så åker vattnet ut ur varmvattenberedaren hyfsat fort iallafall. Beredaren har formen av en liggande cylinder så den behöver inte vara helt tom för att klara frysning, det räcker att vattennivån är en bit under mitten för att eventuell is ska kunna expandera.

Jabsco-toaletten har en dräneringsplugg nere på ena sidan, och så skruvar man isär flänsen där avloppsslangen sitter fast – där står en del vatten som behöver tömmas. Självklart har toaletten blivit ordentligt renspolad innan…

För att konservera motorn kopplar jag loss slangen för kylvattenintaget och skarvar den med en trädgårdsslang. En hink med vatten hängs på utsidan av båten vid avgasutsläppet och där får slangen suga kylvatten, som sedan åker ut till hinken igen. Rundgång alltså.

Efter att ha dubbelkollat att allt var rätt kopplat vågade jag till slut starta motorn (den får ju inte gå torr) och lät den gå varm i en dryg halvtimme så att den blev ordentligt genomsköljd. Sedan stopp på motorn, tömde hinken och fyllde lite nytt vatten blandat 1:1 med Volvo Penta Kylvätska 90. Körde motorn en stund med detta tills motorn var genomsköljd med det (det syns tydligt när den gröna skummande kylvätskan kommit igenom) och sedan var det färdigt utan att ha spillt en droppe glykol, och det kändes bra för det är ganska giftiga grejor.
Tillbaka med slangen till kylvattenintaget igen, och så skruvade jag ur impellern så den får vila i lugn och ro, rentvättad i en plastpåse.

Oljan blev bytt nyligen så det får vara till våren. 

Dieseltanken ska fyllas så det inte blir kondens i tanken. Det duger inte med miljödiesel med RME-tillsatser, eftersom den sorten är känslig för vatten och det lätt kan bli bakteriebeväxning med geggiga klumpar som sätter igen. Sjömacken i Nissan har ren fossildiesel så det får bli en dunk därifrån när den väl blivit lagad, den är ur funktion just nu. Uppdatering: Den blev aldrig lagad så jag fick till slut tag i ren diesel från en gårdspump hos en Skallkroken-seglare. 

Alla kulventiler i genomföringarna får stå öppna, men det är nog bra att stänga och öppna dom sakta ett par gånger för att släppa ut eventuellt vatten som blivit instängt bakom kulan.

Dsc01097Dsc01106

Lite mer tips om vinterkonservering

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *