Nu är man hel igen

Äntligen närmar sig seglingssäsongen på riktigt.
Men först det lilla problemet att transportera ratten till båten, gärna före sjösättningen. Det visade sig att ratten inte gick att få in i bakluckan på lånebilen (ordinarie bil är på reparation). Bakluckan är tydligen mindre på nya A6 än på gamla. Det blev till att låna en större bil av en kollega och det var inte allt för mycket marginal ändå.
Img_0519

 

Bara någon vecka innan sjösättning blev det lite rabalder med kranföretaget och deras försäkring som plötsligt tyckte att det var ett problem att hålla på att lyfta i båtar med mobilkran. Det kan ju hända saker. Men det löste sig med någon dags marginal efter förhandling, hjälp och råd från försäkringskunniga vänner (tack för det!) och med ett nytt papper att skriva på för intyga på heder och samvete att båten är försäkrad och att avsvära sig alla möjligheter att stämma klubben annat än vad försäkringen täcker. Men det gäller att inte tappa båten helt enkelt.
Sjösättningen gick galant en solig lördagmorgon och motorn startade som om den långa och kalla vintern inte ens hade varit. Härlig känsla att uppleva båten i sitt rätta element!
Img_0523
Img_0528
Dagen efter var det dags för påmastning. Efter ”påklädning” av fall, stag och spridare kom Andreas och Daniel för att hjälpa till med själva lyftet. Mastkranen är i lägsta laget för masten så det rådande lågvattnet var egentligen mycket lägligt eftersom kranen i praktiken blir lite högre då, om det inte vore för att det tydligen blev för grunt vid kajen vi mastkranen. Vi fick hasa upp båten en bit på sandbotten så den stod på kölen lite lagom lutande några decimeter ut från kajen men inte riktigt ända fram dit den skulle. Bottenfärgen på kölens undersida lär med andra ord vara lite lätt avslipad.
En fördel är att båten nu stod (!) helt stilla, och det är bra när man ska manövrera 15,7 meter aluminiumrör på 100-150 kg på högkant ner genom ett litet hål och placera det exakt rätt på en fyrkantig liten kloss nere vid kölen. Inget guppande här inte. Diverse kloka råd från De Som Varit Med Förr sa att det inte skulle funka att få masten på plats med båten placerad på det konstiga sättet men till allas förvåning (inte minst vår egen) gick påmastningen riktigt galant och oväntat smidigt.
Img_0534

 

Senast söndag morgon ska segel och allt vara på plats, för då blir det morgonträning med besättningen. Efter vinterns trimkurs och genomgång av North Sails trim-CD är vi taggade att ge oss ut för att drilla manövrer och trim. I år har vi även rekryterat lite fler besättningsmedlemmar och nu är det så många inblandade att jag har skapat en maillista för Libelle Crew för att underlätta kontakterna. Det ser ut att kunna bli en bra säsong!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *