Säsongens sista segling

Lappens Cup skulle ha seglats förra helgen, men då blåste det för mycket. 

Nytt försök denna helgen. Men nu var det för lite vind istället. På väg från Grötvik till starten i Halmstad var det totalt vindstilla och dessutom dimma med 200-300 meter sikt. Inte särskilt lovande.

Img_1171Img_1172

Skepparmötet sköts upp en timme och medan vi väntade på nytt möte började det plötsligt blåsa och dimman skingrades snabbt. En stabil nordvästlig vind på 5 m/s ingav hopp inför årets Lappens Cup. Efter skepparmötet kl 11 gav vi oss fort ut till kappseglingsområdet utanför hamnen för att träna lite slag och gennakermanövrer, och sedan var det gemensam start för den första av de två seglingarna kl 12.15 med 14 båtar på linjen. 
Vi fick en lucka på styrbordssidan av linjen och lyckades fint med en grosshandlarstart. Vi var över linjen bara några sekunder efter startsignalen. Men så blåstes två (eller tre?) signaler för tjuvstart. Vi var inte riktigt pålästa så vi tolkade det som allmän återkallelse dvs omstart för alla, så vi slog och började falla av för en ny start innan vi insåg att det var enskild återkallelse med flagga X som hade signalerats men med fel ljudsignal och vi föll av helt i onödan. Där förlorade vi en del tid. Dumt att inte vara påläst. 

Skrmavbild_2010-09-28_kl

Efter två varv på kryss/länsbana med en hyfsad insats men inte tillräckligt för att reparera skadan vid starten var det målgång och paus i väntan på nästa segling. Dags för lunchmacka medan båtarna cirkulerade runt startområdet. 

Img_1184Img_1182

I andra seglingen gjorde vi ännu en lyckad grosshandlarstart vid styrbordsmärket. Vi seglade faktiskt riktigt bra med tajta slag och bra gennakersegling, och det kändes som att vi lyckades hitta farten i båten bättre än vi brukar. Men vi gjorde tydligen dåliga vägval när vi gick in mot land på kryssen och råkade ut för vindvrid emot oss. Annat var det för Express SWE 595 som höll sig på babordssidan av banan ute till havs och lyckades runda efter kryssen som andra båt. Inte illa av en båt med SRS-tal på 1,12 att runda direkt efter en båt med 1,23. 
På gennakerbogarna laborerade vi med olika trim på fall och nerhal och det verkar som att vi hittade rätt, vi fick upp farten på båten ganska bra. 

Slr

Det blev en riktigt trevlig segling till slut, helt klart en värdig säsongsavslutning och något att leva på i vinter. Vårt resultat blev väl sådär med en åttondeplats av 14 efter de två seglingarna i Lappens Cup. Vann gjorde Hellekant med CB 66 förre Norrgren med Banner 30 och Olle Olsson med Luffe 37. Speciellt grattis till Express 595 som kom tvåa i andra seglingen efter ett bra vägval på kryssen. 

Tack för bra gastat av Andreas, Danne och Micha! Vi börjar bli samspelta. 
Och stort tack till dagens funktionärer i startfartyget som ryckte in i sista stund och räddade seglingen. 
Nu väntar avmastning och båtupptagning, och sedan en lång väntan på nästa segling. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *