Härlig kvällssegling

Nästan alla ordinarie gastar hade förhinder idag, det var bara Magnus som hängde med och det var hans första kappsegling med Libelle. Som gästgastar för dagen hade jag raggat upp Frej från gastbanken och Jonas med X-99 LaXen som var helt utan besättning idag och riskerade att bli strandad. Victor 8 år hängde också med som extra stöd och mediegast.

Nordlig vind gav medvindsstart nerför Nissan, vi hade riggat gennaker på babordssidan så vi startade med bara genua och satte gennakern när vi gippat till rätt bog. Vi prickade starttiden ganska perfekt men hörde inget tut. Nåja inget tjuvstarttut heller så vi fortsatte.

Fortsatt medvind ner till nya Påarpsbojen, det var alltså närmast plattläns dit och det är inte någon idealisk vind för gennaker. För att få tryck i seglet måste man skära till 140-150° sann vindvinkel. Hela tiden balansgång för att gå så lågt som möjligt men ändå ha tryck kvar i seglet.

Första gippen blev en utvändig gipp eftersom skotet råkat komma utanför tackline vid hissningen. Gennakern släpps alltså framför båten och dras runt till den nya bogen och en gast ser till att skotet inte ramlar i vattnet så man kör över det. Gippen gick ganska bra men tyvärr lossnade skothaken i tackline av sig själv när gippen precis var klar, så det tog en liten stund att få ordning på detta. På filmen ser det ut som att skothaken gick emot pulpit, det var antagligen det som gjorde att den öppnade sig.

De följande gipparna gick riktigt bra och då låg skotet rätt så vi kunde gippa gennakern mellan tackline och förstag som brukar vara enklast. Nertagningen inför rundningen gick också utmärkt, för första gången kopplade vi loss tackline så att gennakern kunde fladdra fritt och det fungerade riktigt bra.

Kryssen började österut och efter slaget norrut började jakten på Carrera Helmsman. Vi tog sakta in på den och efter några slag in mot hamnen låg vi någon båtlängd före, samtidigt som vi fick sällskap av ett par kajakpaddlare som tjuvåkte på vårt kölvatten alldeles bakom vår akter. Vid nästa slag hann den ena av kajakerna inte hålla undan för oss utan tappade balansen och ramlade i, och hans paddlarkompisar skrattade gott.

Vi ville inte gå för långt in mot Kattegatthamnen eftersom de höga silobyggnaderna störde vinden så vi slog för att hålla oss i fri vind, men då hamnade vi istället i motström i Nissan. Under tiden fortsatte Carrera Helmsman inåt i hamnbassängen och när de slog tillbaka ut i Nissan hade de gått om oss, säkerligen på grund av att vi gjorde misstaget att gå ut i Nissans strömfåra för tidigt. Strömlä är viktigare än störd vind!

Trång kryss den sista biten in i mål och Carreran slog oss till slut med 18 sekunder. Efter  oss kom bara en båt av 17 startande båtar.

Idag får vi skylla på ovan besättning, för sen starttid (det blåste mer än de beräknade 3 m/s vilket drabbar båtar med högt LYS-tal), ogynnsamt länsben för gennaker, missöde med tackline som lossnade och några dåliga slag och manövrer. Men det var en härlig kväll med skön segling i lagom vind 4-5 m/s.

Ett extra grattis till X-99 Blue Eagle som idag lyckades med bedriften att segla ifatt och förbi alla Folkbåtarna och tog hem dagens seger. Bra jobbat Stefan med besättning!

Under eftersnacket och hamburgarätandet upptäckte jag att starttiderna från resultatsystemet inte stämmer med de officiella uträknade starttiderna som vi alla startar efter. Vi startade därmed nästan en minut för sent jämfört med resultatsystemet. Det förklarar att vi inte hörde något starttut. Det här måste vi reda ut.

Stort tack till dagens gastar!

9591805-IMG_0672

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *